Podejmując decyzję o zakupie produktu, podstawowym źródłem wiadomości o nim jest jego etykieta. Najczęściej to właśnie za jej sprawą decydujemy o wyborze bądź też odrzuceniu konkretnego towaru. Etykietowanie opakowań standaryzowanymi znakami graficznymi jak i elementami tekstowymi to jedyne źródło wiedzy konsumenta o danym towarze. W tym tekście poznamy, w jaki sposób bezbłędnie zrozumieć ulokowane na etykietach elementy.
Zgodnie z wprowadzonymi za sprawą Unii Europejskiej zasadami etykietowania, przyjęto drukowanie etykiet posiadających zestaw ujednoliconych elementów informacyjnych. Wśród tych elementów znajdują się dla przykładu nazwa produktu, będąca nazwą rodzajową, jak „masło”, „olej”, „mąka”. Ilość towaru, podawana w sztukach lub też ujmująca jego masę. Trwałość produktu określana w postaci daty definiującej termin, w którym skonsumowanie określonego towaru nie będzie groźne dla naszego zdrowia.
Oświadczenia żywnościowe i zdrowotne, dopasowywane przez przepisy wprowadzone przez Unię Europejską, dzięki którym klient ma pewność, iż wprowadzone oznaczenie jest zgodne z prawdą. Innym oznaczeniem jest „Produkt ekologiczny”, które świadczy o tym, iż towar należycie przeszedł badania na wszelkich etapach produkcji. Kolejnym elementem jest wykaz składników, w jakim wymienione są wszystkie składniki z których przygotowany jest konkretny towar. W wykazie tym muszą również znaleźć się substancje pomocnicze, jak np. te zapobiegające psuciu się produktu.
Innymi elementami są informacje o alergenach. Artykułami, które mogą posiadać takie alergeny są na przykład ryby, orzechy ziemne, mleko czy jaja. Co więcej na produktach zawarty jest adres producenta/importera, jak i informacje dotyczące wartości odżywczej. Jak widzimy drukowanie etykiet, obecnie obarczone jest pewnymi normami, zapewniającymi standaryzację oznaczeń umieszczanych na wszystkich artykułach, co z całą pewnością wpływa na korzyść konsumenta.
Comments are closed.